Disney taught me to never stop believing in my dreams...

WARNING! Lååång text!!! ;D

Jag tränade på att leda honom med kedjegrimskaft idag men han stegrade sig ifall man hade under hakan så fick ha över nosryggen, och då följde han snällt med.
Gick direkt in i stallet och bad honom stå stilla. Tog ett tag innan han började lugna sig och till slut tänkte jag att ifall jag kanske börjar borsta o så så kanske han står still till slut. Dock så funkade inte det men lyckades borsta av hela honom och kratsa hovarna. Satte sedan på sadeln och lyckas på något fantastiskt sätt bryta av nageln bakåt så det gjorde såklart svinont! Nageln blev bara avbruten till hälften så jag kan inte dra bort den, och den sitter inte ens löst så jaja, skitsamma. Är helt rött under den sprickan på nageln.
Sen lyckades jag såklart bryta av typ tre naglar till när jag stod i hagen bakom huset med honom så får klippa och fixa till mina naglar idag haha, något som borde gjorts för läääänge sen!

Satte iaf på tränset och gick först till våran "rondell" vid lagårn och tänkte att jag skulle rida där, men han blev så stressad och hundarna tyckte det var askul att stressa upp honom. Han försökte typ springa tillbaka till hagen hela tiden också så jag gick till hagen bakom huset istället så det inte blir så mycket stressmoment, vilket inte funkade speciellt bra i början så gick med honom runt runt runt och när han efter en ganska lång stunds skrittande kändes någorlunda avslappnad så hoppade jag upp, beredd på att få flyga lite. Men han var inte så engagerad så fick jobba ganska mycket innan han äntligen släppte lite i sidorna och kunde koncentrera sig på mig eller på att jobba ordentligt eller vad man nu ska säga haha :P han gjorde både och iaf. 
Han drog fram och ner huvudet väldigt mycket och jag fick ingen reaktion när jag försökte göra halvhalter så fick verkligen sitta tillbaka ordentligt, bara då lyssnade han, och det är ju super att man inte behöver ta i honom för att göra en halvhalt, men lite reaktion vill jag ändå ha ;)

Fem-Tio minuter senare så släppte han helt stundtals och bärde upp sig helt själv, allt jag behövde göra var att sitta och driva lite. Vilket inte är så jobbigt ;) Berömde jättemycket varenda gång han slappnade av och försökte och han tog i för allt han var värd den lilla hästen! 
Jättekul att se så stor skillnad som det blev på bara ett ridpass och han var mycket roligare att rida idag trots stressen i början och sen så stegrade han/hoppade upp med frambenen (inte riktigt stegra) en gång också men det var nog mest för att testa ifall jag blev rädd. Han har ju varit hos någon som var rädd så han tog ju över där, men nu så börjar han nog fatta att här så är inte han bossen utan får ha lite regler (tex att inte bitas, sparkas, gå över en osv) men han får gärna tex puffa lite på mig osv, så länge det inte skadar så ;)
Han ska få behålla sin långa man med, ägaren ville det så jag tänker inte klippa av den. Svansen däremot tänkte jag cutta typ 5cm då den är lite lång :) Men det gör ju inget, märkte också när jag red att han har VÄLDIGT lurviga öron xD Inte typ långhåriga utan lurviga så det är inget man kan klippa bort typ, haha gulligt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback